Trzy firmy pracują nad hybrydowym silnikiem lotniczym

Każdy z partnerów, Airbus, Rolls-Royce i Simens, wyłoży na program dziesiątki milionów euro.

Jak donoszą brytyjskie media, koncern lotniczo-zbrojeniowy Airbus Group, brytyjski Rolls-Royce i niemiecki Siemens poinformowały o podjęciu współpracy w zakresie rozwoju technologii samolotowych silników hybrydowych w związku z inicjatywą ograniczenia emisji szkodliwych gazów w lotnictwie.

Pierwsza faza programu E-Fan X przewiduje budowę silnika elektrycznego z trzech silników odrzutowych do samolotu typu BAe 146. W czasie testów na pokładzie BAe 146, jeden z czterech samolotowych silników turbospalinowych zastąpiono dwumegawatowym silnikiem elektrycznym.

W trakcie telekonferencji poinformowano dziennikarzy, że każdy z partnerów będzie musiał wyłożyć na projekt dziesiątki milionów euro.

Technologia a przyszłość awiacji

"Firmy będą rozwijać technologię hybrydową, ponieważ w tym momencie samolotowe silniki elektryczne nie wchodzą w grę", powiedziała rzeczniczka projektu.

Czynnikiem ograniczającym jest waga baterii, na której spoczywa ciężar sprzętu do chłodzenia silników elektrycznych.

"Napęd hybrydowo- elektryczny jest, według naszej oceny, optymalną technologią dla przyszłości lotnictwa", powiedział dyrektor techniczny Airbusa Paul Eremenko.

Rolls-Royce będzie produkował agregat na platformie samolotu E-Fan X, który będzie korzystać z napędu odrzutowego i będzie produkować energię dla silnika elektrycznego.

Ewentualny nadmiar energii z generatora będzie kumulowany w bateriach w przedniej i tylnej części samolotu i będzie zużywany podczas startów i lądowań. Program E-Fan został uruchomiony w 2012 roku dzięki współpracy Airbusa i Rolls-Royce`a.

Prototyp do roku 2020

Próbny lot prototypu samolotu jest planowany najpóźniej w roku 2020, a premiera komercyjna najpóźniej w roku 2030.

Prace nad rozwojem samolotowych silników elektrycznych przyspieszyła Unia Europejska swoim wymogiem ograniczenia emisji zanieczyszczeń środowiska w lotnictwie.

Dzięki planowi Flightpath 2050, Komisja Europejska chce zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 60%, zanieczyszczenie tlenkiem azotu o 90%, a hałas o 75%.

Autor: 
Tłum. Emilia Liberda
Źródło: 

Agencija

Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.