Amerykańskie linie lotnicze twierdzą, że osiągnęły punkt zwrotny w procesie wychodzenia z kryzysu

Reklama

wt., 05/03/2022 - 12:56 -- MagdalenaL

DALLAS (AP) – Amerykańskie linie lotnicze twierdzą, że znalazły się w punkcie zwrotnym: Po kiepskim pierwszym kwartale spodziewają się zysków, ponieważ Amerykanie wracają do podróżowania w największej liczbie od początku pandemii.

American Airlines to najnowszy przewoźnik, który przedstawił różowe prognozy na resztę 2022 roku. American powiedział w czwartek, że choć w pierwszym kwartale stracił 1,64 mld dolarów, to sprzedaż w marcu była rekordowa, a w drugim kwartale firma spodziewa się zysków.

 

„Popyt jest tak duży, jak nigdy dotąd” – powiedział analitykom Robert Islom, prezes firmy American. Akcje American i innych linii lotniczych wzrosły w porannym obrocie giełdowym.

 

Optymistyczna opinia American powtórzyła podobne komentarze Delta Air Lines i United Airlines, które w ostatnich dniach ogłosiły, że osiągną całoroczne zyski pomimo dużych strat w pierwszym kwartale.

 

W styczniu i lutym podróże lotnicze zostały stłumione przez wariant omikron, który spowodował wzrost liczby zachorowań na COVID-19 zarówno wśród podróżnych, jak i pracowników linii lotniczych. Podróżni wrócili jednak w marcu, a dyrektorzy linii lotniczych uważają, że Amerykanie są chętni do podróżowania tego lata i nie zniechęcają się kolejnym, mniejszym wzrostem liczby przypadków koronawirusa i wyższymi cenami biletów lotniczych.

 

Ożywienie gospodarcze jest napędzane przez turystów wypoczynkowych, ale linie lotnicze twierdzą, że coraz więcej podróżuje w interesach.

 

American podał, że całkowity poziom podróży służbowych wynosi 80% poziomu sprzed pandemii, przy czym spadek ten jest spowodowany podróżami korporacyjnymi, które wynoszą tylko 50% poziomu z 2019 roku. Isom powiedział jednak, że rezerwacje korporacyjne są najwyższe od początku pandemii, „oczekujemy, że to się utrzyma, ponieważ coraz więcej firm ponownie otwiera swoje biura”.

 

Wraz z wyższymi przychodami linie lotnicze muszą jednak ponosić większe koszty paliwa i pracy. Rachunek American za paliwo wzrósł dwukrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim, a koszty płacowe wzrosły o ponad 15%.

 

Linie lotnicze borykają się także z problemem ograniczonej liczby pilotów, co może ograniczyć ich możliwości wykonywania takiej liczby lotów, jakiej by sobie życzyły.

 

„Niedobór pilotów w branży jest realny i większość linii lotniczych po prostu nie będzie w stanie zrealizować swoich planów dotyczących przepustowości, ponieważ po prostu nie ma wystarczającej liczby pilotów, przynajmniej nie w ciągu najbliższych pięciu lub więcej lat” – powiedział analitykom w czwartek Scott Kirby, prezes United.

 

American poinformował, że od początku ubiegłego roku zatrudnił 1100 pilotów. Wielu z nich pochodziło z mniejszych, regionalnych linii lotniczych, co spowodowało, że przewoźnicy ci mają braki kadrowe. W związku z tym American ograniczy w drugim kwartale rozkład lotów American Eagle.

 

Zdolność American do przewozu pasażerów będzie również mniejsza niż planowano, ponieważ dostawy nowych samolotów Boeing 787 zostały opóźnione z powodów produkcyjnych w fabrykach Boeinga.

 

Linie lotnicze American odnotowały większą stratę w pierwszym kwartale niż rok temu, kiedy to straciły 1,25 mld dolarów. Linie lotnicze z siedzibą w Fort Worth w Teksasie podały, że bez uwzględnienia pozycji specjalnych poniosły stratę w wysokości 2,32 dolarów na akcję, co jest wynikiem nieco lepszym od średniej prognozy skorygowanej straty w wysokości 2,43 dolarów na akcję, zgodnie z ankietą przeprowadzoną  przez Zacks Investment Research. Przychody wzrosły do 8,9 mld dolarów.

 

Alaska Air Group, spółka-matka linii lotniczych Alaska Airlines, poinformowała w czwartek, że w pierwszym kwartale poniosła stratę w wysokości 143 mln dolarów, w porównaniu ze 131 mln dolarów straty rok wcześniej. Przychody wzrosły ponad dwukrotnie do 1,68 mld dolarów, ale spadły o 10% w porównaniu z tym samym kwartałem 2019 roku.

 

Przewoźnik z siedzibą w Seattle prognozuje, że przychody za drugi kwartał będą od 5% do 8% wyższe niż w tym samym kwartale 2019 roku.

Po zamknięciu rynku w czwartek, United Airlines Holdings poinformował w środę o stracie za pierwszy kwartał w wysokości 1,38 mld dolarów, ale powiedział, że spodziewa się powrotu do rentowości w kwartale od kwietnia do czerwca. Przychody w wysokości 7,67 mld dolarów wzrosły w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale spadły o 21% w porównaniu z początkiem 2019r., ponieważ linie lotnicze nadal wykonują mniej lotów niż przed pandemią.

 

Podczas porannych notowań akcje United zyskały 12%, American 6%, Delta Air Lines 5%, a Alaska 2%.

 

Autor: 
Autor: David Koeing/ Tłumaczenie: Karolina Bejma
Dział: 

Reklama