Gigantyczny żaglowiec może użyć energii wiatrowej do transportu 7000 samochodów

Reklama

ndz., 09/27/2020 - 09:45 -- MagdalenaL

W dzisiejszych czasach potrzebujemy innowacyjnych metod zrównoważonego rozwoju - w tym sposobów na transport. W tej chwili 90 procent towarów na świecie jest transportowanych drogą morską. Pomimo tego że jest to lepsze rozwiązanie niż fracht lotniczy, to statki towarowe nadal używają paliw kopalnianych, więc istnieje duże pole do poprawy.

 

Uważa się, że emisje z tanich paliw kopalnych wykorzystywanych w transporcie morskim odpowiadają za około 2 procent emisji dwutlenku węgla związanych z energią na całym świecie. Ta liczba ciągle wzrasta.

Teraz, naukowcy z firmy transportowej zaprojektowali nowy typ statku towarowego, który będzie mógł przenosić duże ilości towarów, używając energii wiatrowej jako napędu. Może to oznaczać redukcje emisji o 90%. Statek nazywa się OceanBird.

I nie jest to mały, lekki statek towarowy – według prognoz firmy stojącej za projektem, Wallenius Marine, OceanBird byłby w stanie przetransportować 7000 samochodów przez Atlantyk.

Wysuwane żagle mają wysokość 80 metrów i będą sterowane algorytmami, które dokładnie obliczają, jak najlepiej wykorzystać energię wiatru na oceanie. Silnik pomocniczy, pracujący na czystym paliwie, będzie używany do manewrowania w portach.

Przy średniej prędkości 10 węzłów, Oceanbird będzie w stanie ukończyć przeprawę przez Atlantyk w około 12 dni. Obecnie używane statki mogą to zrobić w około 8 dni.

Grupa odpowiedzialna za projekt statku, użyła technologii skanowania LiDAR, która jest używana w samojezdnych samochodach, do monitorowania wiatru nad okrętami, na wysokości do 300m nad poziomem pokładu.

Na podstawie ponad 35 milionów pomiarów, inżynierowie firmy stwierdzili, że istnieję znacznie większe zróżnicowanie w prędkościach wiatru, niż wcześniej sądzono.

Innym ważnym odkryciem było to, że konstrukcja kadłuba może mieć wpływ na prędkość i kierunek wiatru, a nie tylko żagle okrętu.

Następnie zespół użył kombinacji symulacji komputerowych i testów z modelami w skali, aby dowiedzieć się, który z proponowanych projektów byłby zdolny do przewożenia ładunku przez ocean, używając tylko siły wiatru.

Co najlepsze, technologia użyta w statku towarowym, może być zastosowana w innych statkach które teraz używają paliw kopalnianych, np. wycieczkowcach.

"Naszą wizją jest wytyczenie drogi do prawdziwie zrównoważonej żeglugi i oczywiście chcemy, aby dołączyli do nas inni.", mówi Per Tunell, Dyrektor Operacyjny Wallenius Marine.

"Nie jest to konkurencja, ale raczej kierunek, który wszyscy musimy obrać. Zachowując przejrzystość w tym procesie, chcemy zainspirować innych do przetestowania limitu tego, co jest możliwe."

Na dziewiczy rejs Oceanbirda, musimy jeszcze trochę poczekać. Plan statku nie będzie gotowy do końca 2021 roku, a koniec samej konstrukcji jest zaplanowany na rok 2024.

"Wiele reakcji zawiera nadzieję." mówi Tunell. "Wreszcie rozwiązanie, które jest realne i rzeczywiście przyczyni się do spowolnienia zmian klimatycznych. Myślę, że wszyscy pragniemy pozytywnych wiadomości w tej dziedzinie."

Autor: 
David Nield (tłum. Mateusz Basiak)
Dział: 
Zagłosowałeś na opcję 'down'.

Reklama