Jak niebezpieczne są błyskawice dla samolotu?

Reklama

sob., 08/31/2019 - 13:55 -- koscielniakk

Gdy oglądasz horror, który staje się przerażający, możesz wziąć pilota i wyłączyć ekran. Kiedy lecisz samolotem, a za iluminatorem znajduje się „brama do iskrzącego piekła”, możesz oczywiście opuścić zasłonę, pamiętając strusia, który ukrył głowę w piasku. Jednak lepiej wiedzieć i zrozumieć, że w większości piorun jest bezpieczny dla nowoczesnych samolotów pasażerskich, ponieważ są one wyposażone w specjalny system ochronny przed wyładowaniami elektrycznymi.

Siatka przewodząca jest uruchamiana wzdłuż powierzchni statku, która również ekranuje systemy powietrzne; w celu uniknięcia zapłonu paliwa zbiorniki są wypełnione gazem obojętnym, a na końcach skrzydeł umieszczone są ograniczniki elektrostatyczne w celu rozładowania ładunku statycznego. Tak, czasami pomimo tych wszystkich środków ostrożności, samoloty mogą ucierpieć z powodu błyskawicy. Według statystyk piorun uderza w ten sam silnik lotniczy średnio 2 razy w roku, ale katastrofy związane z tym zjawiskiem są rzadkie i są spowodowane zbiegiem okoliczności lub okoliczności towarzyszących.

Niestety, historia zna przypadki, w których uderzenie pioruna w kadłub samolotu spowodowało smutne konsekwencje. Największa katastrofa lotnicza (wymieniona w Księdze rekordów Guinnessa) miała miejsce 8 grudnia 1963 r. w Maryland (USA). Z powodu trudnych warunków pogodowych samolot Boeing 707-121 został zmuszony do pozostania w poczekalni. Po krótkim okrążeniu lotniska samolot dał sygnał o niebezpieczeństwie, a potem, otoczony płomieniami, rozbił się w pobliżu miasta Elkton. Na pokładzie znajdowało się 73 pasażerów i 8 członków załogi. Zgodnie z wnioskiem Komisji Rady Lotnictwa Cywilnego przyczyną katastrofy PA-214 było uderzenie pioruna, które spowodowało zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w lewym rezerwowym zbiorniku paliwa, po czym zbiornik wybuchł wraz ze zniszczeniem struktury lewego zewnętrznego skrzydła.

Większość współczesnych samolotów jest już wyposażona w specjalny system ochronny przed wyładowaniami elektrycznymi. Niemniej jednak latanie przez gęste chmury burzowe jest niebezpieczne - z powodu pionowych przepływów ogromnej prędkości i silnych turbulencji, wyładowań gradowych i wyładowań atmosferycznych oraz oblodzenia. Radar pogodowy pomaga pilotom w takich sytuacjach, co pozwala rozpoznać, jak niebezpieczna jest chmura.

Autor: 
AG
Źródło: 

meteovesti.ru

Dział: 

Reklama