Rekomendowane jest również wyeliminowanie pojemników na wykałaczki, serwetników oraz butelek z oliwą i zastąpienie ich porcjami jednoosobowymi. Powinno się również używać jednorazowych obrusów i menu wypisanego na tablicy.
„Zamawiamy coś do podziału?” To pytanie, które jeszcze kilka miesięcy temu padało bardzo często wśród grup klientów madryckich barów i restauracji, musi być zastąpione przez: „Już zdecydowałeś co chcesz zamówić?”
Powrotowi restauracyjnych ogródków w związku z przejściem regionu do fazy drugiej odmrażania, a także z ograniczeniem osób mogących przebywać w danej restauracji czy barze do połowy, towarzyszy katalog zaleceń skierowanych do właścicieli lokali. Celem jest uniknięcie kolejnych zakażeń koronawirusem. Między innymi zaleca się, aby „nie mieć w ofercie przekąsek do podziału, lecz dania dla jednej osoby”.
Również wymaga się usunięcia ze stolików „wszystkich elementów, które mogą stanowić zagrożenie poprzez ich dotknięcie”, tzn. pojemników na wykałaczki, serwetników oraz butelek z oliwą i zastąpienie ich porcjami jednoosobowymi. Co więcej, zaleca się używanie obrusów jednorazowych i kładzenie ich tuż przed przybyciem klientów do stolika oraz wyeliminowanie kart tradycyjnych i zastąpienie ich menu wypisanym na tablicy lub w formie elektronicznej.
Wszystkie te wytyczne znajdują się w przewodniku właściwych działań przygotowanym dla hoteli i restauracji przy wznowieniu ich działania przez resort zdrowia w Madrycie i władze miasta. Wskazówki „będą zmieniane wraz z posiadaną wiedzą na temat choroby i zgodnie z wytycznymi wprowadzonymi w kraju w poszczególnych momentach”.
UPROSZCZONE PRODUKTY
Wśród zaleceń zawartych w pierwszej wersji znajduje się uproszczenie produktów i usług, „aby nie wymagały nadmiaru działań, które mogą spowodować ich niewykonalność, przynajmniej do momentu, aż wrócimy do normalnego funkcjonowania i będą mogły być realizowane w odpowiedni sposób”. Na przykład w przypadku niektórych dań zaleca się zaopatrzenie w składniki półprzetworzone.
Również sugeruje się wprowadzanie alternatywnych rozwiązań, takich jak możliwość telefonicznego ustalenia zamówienia przed przyjściem do lokalu. W ten sposób można byłoby uniknąć niepotrzebnego czekania, jak również przygotowywania dań, które nie zostałyby zjedzone.
Kolejnym zaleceniem jest zamknięcie bufetów oraz innych sposobów samoobsługi. Lokale, które oferują tylko taki model, powinny zmienić system w taki sposób, aby klient mógł wybrać danie, ale aby nie miał bezpośredniego kontaktu z jedzeniem do momentu serwisu. To pracownicy powinni obsłużyć klienta i pilnować, aby nie dotykał on rzeczy innych niż jego taca.
Stoły mają być od siebie oddalone o co najmniej 2 metry i razem z krzesłami powinny być czyszczone przez personel między jednymi klientami a drugimi. Informacja o tym powinna zostać umieszczona na plakatach, jeżeli istnieje taka potrzeba. Co więcej, rekomenduje się płacenie kartą lub innymi metodami elektronicznymi i częste odkażanie terminala.