W jaki sposób wybrać jacht na oceaniczne przeprawy?

Reklama

czw., 12/30/2021 - 13:37 -- MagdalenaL

Jeśli zapytać grupę osób mających doświadczenie w przeprawach oceanicznych jaki jacht jest najlepszy na długie rejsy, najprawdopodobniej odpowiedzi będą pasjonujące jak i sprzeczne. Rejs przez ocean powinien spełnić wiele wymagań. Dlatego też, ostateczny wybór zależy zazwyczaj od sternika oraz jego budżetu.

Wybierając jacht oceaniczny, ważne jest żeby wybrać jednostkę, która najbardziej pasuje do naszego budżetu zarówno, jeśli chodzi o koszty początkowe, jak i późniejsze koszty utrzymania.

Jednakże, istnieje cała lista aspektów, co do których możliwe jest osiągnięcie ogólnego porozumienia. Po pierwsze, musi to być jacht zdatny do żeglugi i dobrze radzący sobie przy złej pogodzie. Dobra stabilność boczna jest w tym kontekście niezmiernie ważna, szczególnie dla mniejszych jednostek. Ale odporność na wywrócenie się na skutek działania fal wzrasta wraz z wielkością jachtu, więc czynnik ten nie jest aż tak ważny w większości przypadków.

Większość sterników i załóg spędza również dużo czasu przy kei lub na kotwicy, co wymaga innych funkcji. Tutaj opinie są najbardziej podzielone, w zależności od priorytetów każdej osoby. Jedni wybierają jacht, który daje maksimum rozrywki podczas rejsu, inni wolą zapewnić sobie komfort w porcie, a pomiędzy nimi jest cała gama innych opcji.

Niektórzy preferują stosunkowo prosty jacht, z minimalną ilością skomplikowanych systemów na pokładzie, co znacznie zmniejsza koszty i czas poświęcany przez załogę na konserwację.

Określić budżet

Jest to jeden z najważniejszych czynników przy wyborze jachtu na długie rejsy i jest tylko jedno rozsądne podejście: być bardzo ostrożnym.

Zazwyczaj nikomu nie udaje się wyposażyć łodzi do przeprawy przez ocean za ułamek jej budżetu, ale jest wielu, którzy wydali dwa razy więcej niż pierwotnie planowali, a nawet dużo więcej. Trzeba być rozważnym i myśleć o różnych ewentualnościach, pamiętając, że wydatek na jacht to tylko część tego, co jest ważne, aby spełniała ona swoje zadanie.

Wyposażenie jachtu, nawet w podstawowym zakresie, może być bardzo kosztowne i wielu sterników wydaje na ten cel jedną trzecią lub więcej początkowego budżetu. Dlatego dobrym rozwiązaniem mogą być jachty, które posiadają już niezbędne funkcje lub zostały przygotowane z myślą o rejsach oceanicznych. Chociaż cena może być wyższa niż podobnej łodzi z mniejszym poziomem wyposażenia, ta różnica w cenie zwykle stanowi tylko ułamek kosztów sprzętu. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy sprzęt jest nowy i był odpowiednio konserwowany.

Wyposażenie jachtu

Jest to kolejny kluczowy czynnik, który często przeważa nad innymi w procesie podejmowania decyzji. Jest wiele osób, które próbują zabrać na pokład wszystkie domowe wygody, ale okazuje się, że jacht ze zbyt bogatym wyposażeniem wymaga zbyt wielu zabiegów konserwacyjnych. Istnieje bardzo realne ryzyko, że podczas, gdy inni sternicy będą popijać popołudniowe koktajle w barze na odległej wyspie na Pacyfiku, my będziemy musieli wykonywać międzynarodowe rozmowy telefoniczne, próbując zdobyć do nich części zamienne.

Być może jedynym wyjątkiem jest zakup łodzi od jednej z niewielu marek, których reputacja wynika zarówno z jakości, jak i obsługi, którą oferują. Weź pod uwagę to, że kwota, którą płacisz, rzeczywiście  będzie obejmować dobrze rozwiniętą sieć wsparcia, która może być dla Ciebie bardzo przydatna.

Długość

Są właściciele jachtów o różnych rozmiarach, którzy będą próbowali przekonać nas, że ich to właśnie ich jednostka jest idealna, nawet jeśli jest za duża lub za mała. To trochę tak, jakby zapytać grupę ludzi, jaki jest ich idealny dom lub samochód.  Odpowiedzi będą wszędzie i tylko niewielki procent z nich będzie pasował do naszych okoliczności. Po raz kolejny to budżet będzie sugerował najlepszą odpowiedź dla nas. Im dłuższa łódź, tym więcej będzie kosztować jej tuning, w szczególności koszty konserwacji i wymiany żagli, olinowania, silnika, itp.

Nowy czy z drugiej ręki

Nie powinniśmy dać się zwieść myśleniu, że nowa łódź gwarantuje długi okres niezawodności, tak jak nowy samochód. Łodzie budowane są na bardziej ograniczoną skalę i bardzo niewiele z nich nie ma długiej listy wad konstrukcyjnych, których usunięcie może zająć kilka miesięcy, zwłaszcza gdy łódź wyposażona jest we wszystko, co niezbędne do długich rejsów.

Najlepsi konstruktorzy i dystrybutorzy zdają sobie z tego sprawę i gładko pokonują tę drogę. Znaczące jest to, że niektórzy z najbardziej doświadczonych w branży czarterowej uważają, że ich najbardziej niezawodne łodzie mają za sobą dwa lub trzy sezony żeglugi. Z drugiej strony, zakup używanej łodzi może być bardziej interesujący, ponieważ za te same pieniądze możemy nabyć większą i lepszą łódź z możliwością odłożenia trochę pieniędzy na wstępny tuning, a także na ewentualne naprawy potrzebne podczas naszej pierwszej podróży.

Podjęcie decyzji

Biorąc pod uwagę wszystkie sprzeczne informacje, jakie udało nam się zebrać, jak wybrać najlepszy oceaniczny cruiser? Odpowiedź brzmi: każda łódź jest kompromisem i najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie takiej, która najlepiej pasuje do naszego budżetu i preferencji użytkowych.

Jest to zatem osobista decyzja, na którą składa się zapotrzebowanie na przestrzeń, łatwość obsługi, komfort i luksus w porównaniu z prostotą oraz oczywiście nasz budżet.

Praktyka pokazuje, że istnieje szeroka gama jachtów, które z powodzeniem mogą spełniać funkcje rejsów oceanicznych.

Niektórzy sternicy wydają nie więcej niż koszt samochodu, podczas gdy inni wydają 100 razy więcej. Nie ma jednak gwarancji, że sternik droższej łodzi będzie spędzał mniej czasu na konserwacji i naprawach lub że będzie czerpał większą przyjemność z rejsu.

Autor: 
Autor: Rupert Holmes Tłumaczenie: Julia Śliwak

Reklama