10 największych na świecie statków szkoleniowych

Reklama

wt., 12/28/2021 - 13:46 -- MagdalenaL

Wraz z oddaniem do użytku okrętu szkoleniowego peruwiańskiej marynarki wojennej BAP Unión lista dziesięciu największych okrętów szkoleniowych na świecie, którą opublikowaliśmy kilka lat temu, uległa pewnym zmianom.

Unión przesunął się na drugą pozycję i zdegradował statek Juan Sebastián de Elcano na czwartą. Przypominamy, że zostały one uporządkowane od najdłuższego do najkrótszego i są to nadal aktywne statki. Klasyfikacja obejmuje statki do szkolenia wojskowego oraz szkolenia cywilnego.

1. STS Siedow

STS Siedow to czteromasztowy statek szkoleniowy, który przez 80 lat był największym pływającym żaglowcem. Został zbudowany w Niemczech w 1921 roku przez Friedricha Kruppa Germaniawerfta i obecnie służy jako statek szkoleniowy, na którym trenują kadeci z uniwersytetów w Murmańsku, Sankt Petersburgu i Archangielsku.

Ma długość 117,5 metra, szerokość 14,9 metra, pojemność brutto 3,500 gt i może osiągnąć prędkość 18 węzłów. Wysokość masztu wynosi 63 metry, a powierzchnia żagli to 4.192 m2. Początkowo ochrzczono go jako Magdalene Vinnen II i eksploatowano dla firmy F.A. Vinnen & Co. W 1945 roku został przejęty przez państwo rosyjskie i przebudowany na okręt szkolny dla radzieckiej marynarki wojennej. Może pomieścić 164 osoby załogi i kadetów.

2.Bap Unión

Czteromasztowy jacht żaglowy typu bark zbudowany w stoczni Callao de Sima w Peru. Jego długość 115,75 m (99 m bez bukszprytu) co plasuje go na drugiej pozycji. Jego szerokość wynosi 13,5 m, zanurzenie 6,5 m, wyporność 3200 t, a dzięki silnikowi Caterpillar 3516H o mocy 1825 kW osiąga prędkość 12 węzłów. Może on pomieścić maksymalnie 250 członków załogi.

Na jego ożaglowanie składają się z 24 żagli produkcji Wienecke rozmieszczonych na bukszprycie (5), fokmaszcie (9), pierwszym grotmaszcie (9), drugim grotmaszcie (8) i bezanmaszcie (3), o łącznej powierzchni żagli 4.324,00 m2.

Jako okręt szkoleniowy, we jego wnętrzu znajduje się audytorium, biblioteka, platforma komputerowa i sale lekcyjne, w których kadeci marynarki wojennej uczą się nawigacji astronomicznej, meteorologii, oceanografii, hydrografii, manewrów i operacji morskich.

3. Kruzensztern

Statek szkoleniowy Kruzensztern przeznaczony jest do szkolenia marynarki handlowej z różnymi kwalifikacjami, dlatego też nie umieściliśmy go w naszym pierwszym top 10, w którym, jak już wspomniano, znalazły się tylko statki szkoleniowe, które szkoliły profesjonalistów z odpowiednich marynarek wojennych. Przy tej okazji rozważaliśmy włączenie go na listę.

Jest to statek o stalowym kadłubie nitowanym, z czterema masztami i bukszprytem, o takielunku barku. Jest to statek o pojemności brutto 3 064 gt i wymiarach 114,40 m długości całkowitej, 14 m szerokości i 6,80 m zanurzenia. Wysokość od stępki do xx wynosi 51,30 m. Posiada dwa silniki o łącznej mocy 2.000 KM sprzężone z jednym wałem. Maksymalna prędkość zapisana w dzienniku pokładowym wynosi 17,3 węzła, a na pokładzie znajduje się zwykle 257 osób załogi. Został zbudowany w 1926 roku w stoczni J.C. Tecklenbrog w Geestemünde, Bremerhaven (Niemcy) pod nazwą Padua (ostatni z serii czterech kliprów P-Liners). W tym czasie był to frachtowiec płynący przez Atlantyk do Chile i Niemiec. Dostarczony do ZSRR w ramach rekompensaty za straty wojenne w 1946 roku, na początku XX wieku został przemianowany na Baltic German.

Po wejściu do floty Marynarki Wojennej Związku Radzieckiego, przeprowadzeniu remontów i modernizacji, był w służbie Wydziału Hydrograficznego Akademii Nauk Związku Radzieckiego. Później przeszedł w ręce Ministerstwa Rybołówstwa ZSRR i był wykorzystywany również jako statek szkoleniowy do szkolenia kadetów w szkołach morskich tego kraju. W 1965 r. został przekazany Ministerstwu Rybołówstwa ZSRR i był statkiem szkoleniowym dla przyszłych oficerów floty rybackiej. W 1981 r. został przekazany państwowej spółce Estonian Fishery Industries, a w 1991 r. wszedł w skład floty Bałtyckiej Narodowej Akademii Rybołówstwa.

4. Juan Sebastian de Elcano

Juan Sebastián Elcano jest okrętem szkoleniowym Hiszpańskiej Marynarki Wojennej przeznaczonym do szkolenia kadr marynarskich. Statek ma 113,1 metra długości (94,13 bez bukszprytu), szerokość 13,1 metra i głębokość 6,68 metra.

Zwodowany został w Kadyksie 5 marca 1927 roku pod nazwą Minerva, ale na mocy dekretu królewskiego z 1925 roku żaglowiec otrzymał nazwę, którą nosi do dziś. Kadłub został zaprojektowany przez firmę Echevarrieta y Larringa z Kadyksu, a autorem projektu był inżynier i dyrektor stoczni w latach 1921-1931, Juan Aldecoa y Arias.

Statek posiada dwa oczyszczacze wody oraz 265 000-litrowy zbiornik na olej napędowy, który zasila zarówno silniki napędowe, jak i generatory elektryczne. Dzięki ładowności 600 ton, może przebywać na morzu ponad dwadzieścia dni bez konieczności zawijania do portu w celu uzupełnienia paliwa.

Ma cztery maszty: Asturias (drugi grotmaszt), Almansa (pierwszy grotmaszt), Blanca (fokmaszt) i Nautilus (bezanmaszt).

5. Esmeralda

Okręt szkoleniowy Esmeralda (siostrzana jednostka Juana Sebastiána Elcano) chilijskiej marynarki wojennej to okręt o długości 113,1 m (94,13 bez bukszprytu) zbudowany w stoczni Echevarrieta y Larrinaga w Kadyksie. Jest to żaglowiec typu barkentyna, który został sprzedany przez Hiszpanię Chile jako zapłata za pożyczkę.

Jego budowa rozpoczęła się w 1946 roku według planów Juana Antonio Aldecoa y Arias. Statek ten miał być siostrzanym okrętem dla okrętu szkoleniowego Juan Sebastián Elcano. W 1947 r. stocznia została zniszczona po wybuchu hiszpańskiej Bazy obrony przeciw okrętom podwodnym i prace nad okrętem zostały czasowo wstrzymane. Aby uregulować dług wobec Chile, Hiszpania przekazała niedokończony statek jako formę zapłaty i w 1951 r. jego budowa została wznowiona. Został zwodowany w 1953 roku i dostarczony rządowi Chile 15 czerwca 1954 roku.

Ma szerokość 13,1 metra, głębokość 8,68 metra i może osiągnąć prędkość 16,5 węzła.

6. NIPPON MARU II I KAIWO MARU

Nippon Maru II został zbudowany w 1984 r., a Kaiwo Maru w 1989 r. przez japońską stocznię Sumitomo Heavy Industries. Są to statki siostrzane należące do Maritime Navigation Training Institute (NIST) w Japonii.

Ich długość wynosi 110,09 m (89 m między pionami), szerokość 13,8 m, a tonaż 2 556 gt. Powierzchnia żagli wynosi 2,760 m2 i mogą one osiągnąć prędkość 16 węzłów.

7. Pallada

Kolejny z czterech rosyjskich okrętów szkoleniowych. Ta trójmasztowa fregata ma 109,4 m długości. W 2008 roku ustanowiła rekord świata prędkości 18,7 węzłów w klasie A Sail Training International.

Przeznaczony jest do szkolenia rosyjskich kadetów Dalekowschodniego Państwowego Uniwersytetu Technicznego. Statek został zbudowany w Stoczni Gdańskiej.

8. STS Mir

Trójmasztowiec zbudowany w 1987 roku w Stoczni Gdańskiej im. Jego długość wynosi 109,2 metra, szerokość 13,9 metra, a waga 2 385 ton. Jej maksymalna prędkość to 19,4 węzła. Główny maszt ma 52 metry wysokości i wraz z pozostałymi masztami podtrzymuje żagle o powierzchni 2.771 m2. Działa na rzecz Państwowej Akademii Morskiej im. Admirała Makarowa (AMSMA) w Sankt Petersburgu w Rosji.

9. Dar Młodzieży

Jest to polski okręt szkoleniowy. Trójmasztowa fregata zbudowana w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1982 roku. Jego nazwa to Dar Młodzieży, co pochodzi od wkładu, jaki wniosła w jego budowę polska młodzież, wpłacając na niego pieniądze. W swoje rejsy zabiera 40 członków załogi, 4 oficerów i 150 kadetów. Jego długość wynosi 108,8 m, szerokość 13,97 m, a powierzchnia żagli 2.936 m2.

10. Nadezha

Kolejny z rosyjskich okrętów szkoleniowych zamyka ten ranking. Własność Państwowego Uniwersytetu Morskiego im. Admirała Newelskiego, Władywostok. Zbudowany w 1991 roku w Stoczni Gdańskiej w Polsce.

Trójmasztowiec zbudowany według prototypu żaglowców z początku XX wieku, o długości całkowitej 108,6 m, szerokości 14 m, wyporności 2 984 t i powierzchni żagli 2 768 m2 (łącznie 26 żagli). Posiada dwa silniki o mocy 468 kW każdy.

Autor: 
Autor: Redakcja Sectormaritimo Tłumaczenie: Julia Śliwak

Reklama