Światowy cud na wyspie Prvić - wyspie archipelagu Šibenik

Reklama

pt., 07/24/2020 - 16:03 -- AleksandraJ

Ostatnio moja droga fryzjerka wspomniała mi w rozmowie, że często nie widzimy rzeczy, które mamy przed nosem. Tak samo jest z moimi podróżami po wyspach Pięknej Naszej. Jakoś zawsze liczę że zdążę poznać piękno naszych wysp. Mimo że zwiedzanie wysp było zaplanowane od wielu lat, w końcu tego lata postanowiłam to zmienić

Pochodzący ze Szybenika nie ma i nie może mieć powodu, aby nie odwiedzać przynajmniej wysp archipelagu Szybenik. Jestem z pewnością sentymentalna, ale im więcej podróżujesz po świecie, tym bardziej doceniasz i doświadczasz piękno regionu, z którego pochodzisz. Trochę mnie boli, gdy widzę, jak cudzoziemcy czasami łatwo wyciągają pieniądze z mojego portfela, na trash show z fontannami, zdjęcie z maskotką i podobnymi bzdurami, a my w Chorwacji, jak mi się wydaje, nadal nie wykorzystujemy w pełni potencjału naszego kraju. Wprawdzie jako dziecko odwiedziłam większość z tych wysp, ale niektóre z nich, od tego czasu do dzisiaj, otrzymały niektóre rozpoznawalne symbole.

Jedną z tych wysp jest wyspa Prvić, na której we wrześniu 2012 r. otwarto centrum pamięci poświęcone Faustowi Vrancicowi. Znaczenie tego muzeum potwierdza nominacja European Museum Forum do corocznej Nagrody dla Europejskiego Muzeum Roku 2015 roku w kategorii 42 muzeów. Nie jestem ekspertem od muzealnictwa, ale byłam w wystarczającej liczbie muzeów na całym świecie, aby móc kompetentnie stwierdzić, że nominacja jest zasłużona. To właśnie Centrum Pamięci Fausta było powodem naszej wizyty na wyspie Prvić.

Prvić to wyspa na archipelagu Szybenik, w pobliżu Vodica i Szybenika. Wyspa znajduje się około pół mili od stałego lądu, od Srima. Prvić zajmuje powierzchnię 2,37 km². Podróż do Prviću rozpoczęliśmy od portu w Szybeniku.

Jest koniec lipca, sezon zbliża się do szczytu, widać to w tłumach na łodzi, mimo że jest to dzień roboczy. Cena biletu powrotnego za około 40 kun (czas wymeldowania i ceny biletów na statki Jadrolinija można sprawdzić w Internecie) uzasadnia chęć odwiedzenia wysp archipelagu Szybenik. Rejs łodzią z Szybenika na wyspę kanałem św. Antoniego zapewnia niezapomniane zdjęcia i niewykorzystane potencjały turystyczne, takie jak plan filmowy do pierwszej chorwackiej komedii wojennej „Jak rozpoczęła się wojna na mojej wyspie”, twierdza św. Mikołaja, promenada wzdłuż kanału św. Antoniego, punkty widokowe i inne atrakcje.

Na łodzi można zobaczyć mieszkańców i turystów. Jako miejscowi turyści, gdy tylko opuszczamy port, wyjmujemy aparaty i robimy zdjęcia Szybenika z morskiej perspektywy - zoomuję niewyczerpane źródło inspiracji, dalmatyńską katedrę św. Jakuba, odrestaurowaną fortecę św. Michała nad miastem. Szybenik z perspektywy morza to obraz, który noszę w głowie, gdziekolwiek się udam - to niezapomniany flash back z powrotem do mojego rodzinnego miasta.

Pierwszym przystankiem statku, po dwudziestu minutach, jest wyspa Zlarin - wyspa koralowców, kultury i Vesny Parun. Wyspa Zlarin jest najbliżej Szybenika ze wszystkich wysp archipelagu Szybenik. Wchodząc do portu Zlarin rozumiesz, co oznacza przybycie statku na małą wyspę. Statek jest ich ciężarówką, która dostarcza wszystko z kontynentu. Zlarin to wyspa bez samochodów, ale to nie znaczy, że na wyspie nie ma środków transportu, których używają do transportu rzeczy z łodzi do domu - mój bratanek był zafascynowany tą sceną - szczególnie z wózkami do minigolfa przerobionymi na samochody dostawcze. Po zejściu ze statku kontynuujemy dwudziestominutową podróż do miejsca docelowego Port Prvić. Statek płynie dalej do Šepuriny i wreszcie do Vodica. Istnieją dwie typowe dalmatyńskie wioski rybackie na Prviću: Prvić Luka i Prvić Šepurine. Na całej wyspie mieszka 403 mieszkańców, 164 w Luce i 239 w Šepurinie, a latem liczba mieszkańców znacznie wzrasta z powodu turystyki. Widok Luki na początku oczarowuje - i chociaż jest jeszcze stosunkowo wcześnie, są już pierwsi pływacy. Pierwszego ranka robimy sobie przerwę na kawę. Zamiast kawy, przed wyjazdem obudziliśmy się z dyskusją, czy pojedziemy do Prvića. Na szczęście zdecydowaliśmy się pojechać i mamy więcej szczęścia, ponieważ w Szybeniku wszystko jest blisko, więc nawet z dyskusją i bez kawy na wszystko znajdzie się czas. Kawa z niebiańskim spokojem, odgłos świerszczy i widok na morze - człowiek zapomina, jak mało potrzebuje szczęścia. Chociaż ledwo dotarliśmy na mobilne stoisko piekarnicze o dziesiątej rano - było zamknięte - na sekundę przypomniałem sobie Zagrzeb - i część drogi do mojej pracy - na długości 200 metrów 6 piekarni, co przypomniało mi o zebranych dodatkowych kilogramach. Właśnie one szybko przywróciły mnie do pozycji zen - konieczności cieszenia się chwilą. Po przerwie rozpoczynamy zwiedzanie centrum pamięci tego chorwackiego geniuszu.

Faust Vrancić związany jest z wynalazkiem Homo Volans - latającego człowieka, ale Faust wynalazł znacznie więcej. Chociaż żył w czasach, gdy rozwój nauk technicznych, jaki znamy dzisiaj, był w fazie rozwoju, udało mu się zaprojektować 56 urządzeń, które obejmowały takie innowacje, jak woda i wiatraki, mosty i inne ważne innowacje. Wszystkie te innowacje i wynalazki opublikował w kolekcji Machinae Novae, której 400-lecie druku muzeum będzie obchodzić z Chorwacką Akademią Nauki i Sztuki oraz Biblioteką Narodową i Uniwersytecką.

Interesujące jest to, że eksponaty muzealne wykonał miejscowy z wyspy, dr Vladimir Lucev, inaczej pomysłodawca godnej uroczystości i chwały Fausta na wyspie. Muzeum podlega jurysdykcji miasta Vodica, ponieważ wyspa Prvić jest jej częścią terytorialną i administracyjną. Podczas naszej wizyty zachwycił nas kierownik muzeum, który hojnie podzielił się z nami swoją wiedzą na temat tego geniuszu, dzięki czemu zbliżył nas do jego światowych osiągnięć, które - co nie jest godne pochwały - wyparowały z mojej głowy. Oprócz wynalazków technicznych Faust jest autorem pierwszego chorwackiego słownika - pięciojęzycznego słownika - słownika pięciu najbardziej komplementarnych języków w Europie. Oprócz dzieł muzealnych na dachu, można podziwiać śródziemnomorski ogród z replikami niektórych wynalazków Fausta - rozpoznawalnego latającego człowieka, młyna oliwnego i wiszącego mostu.

Faust jest rodem z Szybenika, który nawet w chwilach największej chwały i sukcesu nie zapomniał o swoim pochodzeniu, podpisując się jako Fausto Verancio Siceno, tj. Faust Vrancić ze Szybenika. Zmarł w Wenecji w 1617 r., ale w swojej woli oświadczył, że chce zostać pochowany w kościele Najświętszej Marii Panny Miłosierdzia w Prviću Luce, gdzie jego grób znajduje się do dziś. Faust spędził dzieciństwo w rodzinnym domu letnim w Prviću Šepurinie.

Po trasie pełnej wrażeń nie możemy się oprzeć krótkiej przerwie przy kolejnej kawie. Kontynuujemy nasz spacer do Prvića Šepurina, kolejnej wioski rybackiej na wyspie, zaledwie kilometr od Luki, której plaże i błękitne niebo przyciągają miejscami turkus, więc niewielu może się temu oprzeć.Nie przegapcie, jeśli jesteście w pobliżu, warto odwiedzić ten chorwacki cud, jest oazą spokoju w basenie Morza Śródziemnego, centrum odkryć i wiecznym domem światowego człowieka Fausta Vrancicia - filozofa, poligloty, leksykografa, teologa, polihistora i wizjonera. Nie ujawniłam wam wszystkiego, właśnie dlatego, żebyście także przybyli do Prvića.

Wiele się nauczyliśmy ciesząc się podróżą, wy również możecie, uwierzcie mi.