Jap: system punktów za zakup produktów przyjaznych dla środowiska. Rząd zachęca do zmiany nawyków

Reklama

śr., 09/08/2021 - 09:24 -- MagdalenaL

Ubranie, które zostało ponownie wyprodukowane z poliestru pochodzącego ze starych ubrań. Program Ministerstwa Środowiska „Green Life Points” ma na celu przyznawanie punktów za zakup takich produktów.

 

W przyszłym roku japońskie Ministerstwo Środowiska wprowadzi system „Green Life Points”, który będzie polegał na przyznawaniu punktów za zakup produktów i korzystanie usług przyjaznych środowisku, np. rezygnację z przyjmowania plastikowych sztućców. Poprzez zachęcanie konsumentów do zmiany stylu życia, Japonia celuje w zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych.

 

System ten będzie wykorzystywał system punktowy wprowadzony w supermarketach oraz sklepach internetowych. Konsumenci, którzy zakupią produkty i usługi przyjazne dla środowiska, otrzymają dodatkowe punkty do wcześniej oferowanych produktów. Ministerstwo Środowiska przeznaczyło 1 miliard jenów w swoim wniosku budżetowym na następny rok na dofinansowanie kosztów planowania i rozwoju nowego systemu.

Oczekuje się, że punkty będą przyznawane za takie działania jak kupowanie żywności przed upływem terminu przydatności do spożycia, przechodzenie na energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii, kupowanie towarów ponownie wykorzystanych oraz korzystanie z usług car-sharingu. O tym, jakie konkretnie działania zostaną uwzględnione i jaka liczba punktów zostanie dodana, zadecydują firmy zarządzające konkretnymi sklepami.

 

Do 2030 roku rząd japoński planuje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 46% w stosunku do roku 2013. Projekt nowego planu zapobiegania globalnemu ociepleniu ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w sektorze gospodarstw domowych o 66%, w czym może pomóc wprowadzenie systemu punktowego. Może on pomóc również rządowi w osiągnięciu takich celów jak zmniejszenie o połowę strat żywności do roku 2030 (w porównaniu z rokiem 2000) oraz zmniejszenie produkcji plastiku jednorazowego użytku o 25%.

Autor: 
Mayumi Shinoda, tłumaczenie: Katarzyna Barańska
Dział: 

Reklama